
Прочетен: 3067 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 17.02.2010 15:48

Ако преди за да привлечеш инвеститори е трябвало в името или в описанието на бизнеса да се сложи технология, после компютър, интернет или синергия сега новата дума, която не излиза от устата на лицата свързани с капиталовия пазар е дериват. И ето даден е старта на надговарянето – Създаването на дериватен пазар и фючърсна търговия е важна задача пред борда на борсата, подали сме документи в Комисията за дериватен пазар и т.н.
Не знам защо обаче имам усещането за deja vu – вече съм го гледал този филм и то няколко пъти. Какво да очакваме в следващите серии – 3 месеца чакаме разрешения от КФН, после 3 месеца внедряваме дериватен пазар и още 6 месеца се хвалим че сме го направили – но какво всъщност ще е направено - едно допълнително поле в борсовия бюлетин, в което ще могат да се впишат варантите на Енемона. Същата компания, която за кратко време пусна два финансови инструмента върху своите акции надарявайки ги с примамливи за инвеститорите екстри, но пропусна да подсили основата на всичко – обикновените акции на компанията. Ако инвеститорите не виждат дори намек за дивидент от основната инвестиция и тя системно губи в цената си, как точно ще печелят инвеститорите от производните на основната акция / деривати /?
Борсата щяла да подобрява комуникацията си с останалите участници на пазара. Значителна част от съществената информация при комуникацията е не вербална, също както значителна част от айсберга не се вижда. И какво се вижда до тук - няколко интервюта пълни с общи приказки и планове за неопределено бъдеще и никакви ама никакви конкретни предложения със срокове за изпълнение. И това предизвиква подсъзнателния отговор – това което виждам не е това което чувам. Защото имаше реална промяна щеше да има и реални действия – списък на предложения за решения на основните проблеми на българския капиталов пазар, срокове и ангажирани лица, предложения за модели на работа на клиринговите функции на ЦД, предложения за решения за реални инструменти върху основите индекси на Борсата и т.н.
И както инвеститорите днес отговориха на красивите обещания на Енемона, така и инвеститорите ще отговарят на интервютата на борда на директорите на БФБ за дериватен пазар – ние сме за гъби!
Продажбата на БФБ на стратегически инвеститор, може и да не реши всички проблеми, но поне ще реши тези с мениджмънта.
Компаниите трябва да помислят за дребните си акционери и това, че и те са собственици и те трябва да печелят от инвестицията си.
От друга страна умрелият ни пазар да не би да оценява тези които дават дивиденти. Нима някой вярва, че сериозните АДСИЦ ще фалират или няма да има какво да разпределят през 2010.
Не, малко им се вижда като доходност в този момент и това при реален шанс да избият само от дивидент инвестицията за 5 години...
Мажовците да си го мислят, ако Варна-плод каже че ще разпределя 40% от печалбата като дивидент, дали няма да избие рибата, примерно. Въпроса опира дали мислят да делят с малките, при тези фрифлоти е направо смешно да им свиди.